Schrijven en verbeelden zonder grondwaarheden

CIMG2570De Hermans-biografie (Deel I: 1921-1952) van Willem Otterspeer is alweer enige maanden geleden verschenen. Het was te voorzien dat dit niet onopgemerkt zou blijven. Ik heb me niet ingelaten met de diverse besprekingen in de pers; eerst zelf lezen, een mening vormen. Achteraf bekeken gaat het om felle kritiek en terechtwijzingen, met polemisch verweer en  terugslaan van de biograaf als respons. Eén reactie licht ik eruit, afkomstig van de projectleiders van De Volledige Werken van Willem Frederik Hermans: Jan Gielkens en Peter Kegel. Zij oefenen scherpe kritiek uit op Otterspeer. De biograaf is in hun ogen veel te vrij geweest in het schrijven van een boek met wetenschappelijke pretenties. Hij heeft ‘zichzelf vrije hand gegeven om maar wat te doen, als het maar in zijn kraam te pas komt’. Heeft Willem Otterspeer ditmaal zijn hand overspeeld? Valt hem iets te verwijten of moet iedereen die, ongeacht zijn staat van dienst, het hart heeft om iets over Hermans te zeggen het per definitie bezuren?

Juli 2014

 

Over Bram Zoon

Bram Zoon komt uit een gezin van zeven jongens en een meisje. Hij studeerde bedrijfs- en organisatiekunde in Rotterdam (EUR) en Utrecht (Master of Management Change). In december 2010 debuteerde Zoon met Gloed van Liefde, een egodocument. Twee jaar later volgden Egbert Reitsma: architect en kunstschilder en Hemelsplein, een novelle over de zoektocht naar waarheid van econoom Jacob Walbeek. Maart 2014 verscheen De rots van Calpe, waarvan nog datzelfde jaar een tweede druk verscheen. In datzelfde jaar werd Glow of Love bij America Star Books gepubliceerd. In juni 2015 kwam De illusie van de zelfbepaling uit, een bundeling van filosofische essays; prof. dr. Frans Jacobs schreef het voorwoord. Onlangs (september, 2018) kwam de novelle Villa Minerva - Kroniek van een dagboekschrijver, uit bij Brave New Books. Maart 2020 verscheen het essay Kabinet van Heidegger.